Het was een verrassend mooi en intens concert van de Arild Andersen Group op zaterdag 7 mei in het Tilburgse Paradox. De als nieuwe Noorse supergroep waarbij twee generaties samenkomen aangekondigde band overrompelde het publiek met twee lange hartstochtelijke sets. “Wij zijn net zo verrast over de muziek als jij bent”, zei de 76-jarige bassist. “Wij spelen ieder concert anders en onze improvisatie bepaalt iedere keer een andere uitkomst”.
Håkon Mjåset Johansen
SUPERGROEP
Zijn nieuwe 100% Noorse groep bestaat sinds 2018, “maar daar hebben we door de corona nog niet veel concerten mee gedaan”, aldus de sympathieke Andersen. Sinds maart van dit jaar hebben ze weer wat gespeeld. Hij speelt voor de eerste keer in Paradox en kan zich ook niet herinneren weleens in het Bimhuis te hebben gespeeld. Met slagwerker Håkon Mjåset Johansen (46), pianist Helge Lien(47) en sopraan- en tenorsaxofonist Marius Neset (37) werd er in Tilburg doorlopend geïmproviseerd met sublieme overgangen en verfrissende wendingen. Tussen de muzikanten bleef een voortdurende dialoog aanwezig en de muziek balanceerde onwankelbaar tussen romantische en melancholische melodieën, sereen en verhalende experimenten en opgewekte fusion rockjazz. Combineer dat met een vleugje volksmuziek, prikkelende ritmes plus de suggestie van bergen, fjorden, gletsjers en watervallen het wijdse en je hebt bijna het recept voor Noorse jazz. De hoeveelheid en de verhouding van de ingrediënten bepalen de smaak.
His new 100% Norwegian group has been around since 2018, “but we haven’t done many concerts with it because of the corona”, according to the sympathetic Andersen. They have been playing again since March of this year. He is playing in Paradox for the first time and cannot remember ever having played in the Bimhuis. With percussionist Håkon Mjåset Johansen (46), pianist Helge Lien (47) and soprano and tenor saxophonist Marius Neset (37) there was continuous improvisation in Tilburg with sublime transitions and refreshing twists. An ongoing dialogue between the musicians remained and the music balanced unshaken between romantic and melancholic melodies, serene and narrative experimentation and cheerful fusion rock jazz. Combine that with a touch of folk music, tantalizing rhythms plus the suggestion of mountains, fjords, glaciers and waterfalls on the wide and you have almost the recipe for Norwegian jazz. The amount and proportion of the ingredients determine the taste.
Arild Andersen
EUFORIE
En het smaakte goed. Na een set van ruim vijftig minuten kwamen de muzikanten voor de tweede set nog energieker het podium op dan ze de eerste keer opkwamen. Ze hadden de smaak duidelijk te pakken en zochten opnieuw de ruimte en kregen alle tijd! Geen minuut verslapte de aandacht en geen seconde werd de spanningsboog verbroken. En eigenlijk wilde niemand na twee toegiften al naar het hotel.
EUFORIE
And it tasted good. After a set of more than fifty minutes, the musicians for the second set came on stage even more energetic than they had come on the first time. They clearly had a taste for it and were looking for space again and were given plenty of time! Not a minute was lost in attention and not a second was the arc of tension broken. And actually nobody wanted to go to the hotel after two encores.
Dit was een iconisch concert dat de boeken in kan gaan als een absolute topper: Tusen takk…of wel heel erg bedankt!
Arild Andersen flitste langs drie podia in Nederland; LantarenVenster, Paradox en Bimhuis. “Je kunt morgen gerust naar het Bimhuis komen, want dat wordt heel anders”.
This was an iconic concert that will go down in the books as an absolute hit: Tusen takk…or thank you very much!
Arild Andersen flashed past three stages in the Netherlands; LantarenVenster, Paradox and Bimhuis. “You can come to the Bimhuis tomorrow, because that will be very different”.